کاظم هژیر آزاد می گوید : بازنشسته صندوق اعتباری هنر هستم با 4 میلیون تومان حقوق اگر درسینماکار نکنم نمی توانم زندگی ام را بچرخانم
به گزارش پایگاه خبری هنر مانا ،برنامه گفتوگو محور «شب نشینی» به میزبانی عبدالرضا امیراحمدی مانند شب های گذشته ساعت 23:30 به وقت تهران به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت.
سید کاظم هژیرآزاد بازیگر سینما و تلویزیون که به عنوان مهمان در برنامه حضور داشت گفت :پدرم راننده کامیون بود و من هم بچه کارگر وقتی تماشای اولین فیلم را با تصویری بر روی پرده نقرهای تجربه کردم دوست داشتم جای بازیگران آن فیلن باشم. سینما اسکار و سینما المپیاد میعادگاه من بود. مثل همه کسانی که دوست داشتند قهرمان باشند من هم دوست داشتم جای قهرمان قصه های فیلم باشم.
وی درباره علاقه اش به بازیگری در دوران کودکی تصریح کرد: در زمان کودکی ام در آستانه ورود به مدرنیسم بودیم؛ همان زمان سینما آمد و پدرم ما را به سینما میبرد یعنی وارد مرحله مدرن شدیم. پدرم کارگری روشن فکر بود برای همین خانوادهام پس از پرداختنم به حرفه بازیگری با من مخالفت نمیکردند.
بازیگر سریال مختارنامه افزود: جستوجو میکردم که چه راهی برای ورود به عرصه هنرپیشگی وجود دارد. بعد از خواندن کتاب فهمیدم باید آموزش ببینم از کلاس پنجم ابتدایی آگهی آموزش بازیگر مصطفی اسکویی را تصادفی دیدم و به کلاس رفتم شش کار با استادم تولید کردم و بعد سال 61 با سایه همسایه به تلویزیون آمدم.
هژیرآزاد با اشاره به پیروی اش از سبک استالیسلاوسکی گفت: تکنیک او در همه دانشکدهها آموزش داده میشود البته هنرمندانی مانند لی استراسبرگ و الیا کازان چیزهایی را به صورت سلیقهای به این سبک اضافه کردهاند و آن را به فراخور دتسخوش تغییراتی کردهاند اما ریشه بازیگری در اکثر نقاط دنیا همان است و در همه آموزشکدهها هم تدریس میشود.
وی ادامه داد: عالم هنر بی انتها است و هیچ کس نمیتواند بگوید به قله رسیده است اما در مسیر قله هستم و امیدوار. زمان خوبی آغاز به بازیگری کردم اما هر دورهای مناسبات خاص خودش را داشت. در دوره گذشته سینما سینمای خاصی بود دلایل جذب بازیگران به سینما رفاقت، پول و اتفاق بود اما در دوران بعد از انقلاب به گونه دیگری بود. بعد از انقلاب تئاتریها وارد سینما میشدند و از این راه من هم توانستم وارد این عرصه شوم.
هژیرآزاد درباره دلایل سوپراستار نشدنش اظهار داشت: سن ما از سوپراستاری گذشته بود. اگر جوان باشیم در سینمای تجاری جای داریم اما در تئاتر با ما بیگانه برخورد میکردند آقای قطبی ما را در تلویزیون راه نمیداد. با تغییراتی که بعد از انقلاب رخ داد توانستم در حوزه ریگ کف جوی هستیم.
وی از وضعیت مالی اش پرده برداری کرد و گفت: هرکاری ویژگیها و اطلاعات خاص خود را دارد و باید خود را منطبق با آن سبک کنیم. با 16 کارگردان تئاتر و تلویزیون و سینما کار کردهام. بازنشسته وزارت ارشاد صندوق اعتباری هنر هستم با 4 میلیون تومان حقوق. اگر درسینماکار نکنم نمیتوانم زندگی ام را بچرخانم و باید کار کنم برای همین به هیچ کارگردانی نه نگفتهام چون در غیر این صورت نمیتوانم زندگی ام را بچرخانم.
بازیگر پیشکسوت ایرانی تصریح کرد: وقتی نقش جدیدی به من پیشنهاد میشود انگار تازه متولد شدهام. هنوز که هنوز است جلوی دوربین دلم و دست و پایم میلرزد. اینکه بگوییم یاد گرفتیم و تمام شد صحیح نیست چون یادگرفتن نهایت ندارد. برای درست کار کردن باید رنج ببریم. هر شخصیتی که خلق میکنیم را باید برایش تلاش و ممارست کنیم. برخی قدر آن را میدانند و برخی نمیدانند.
هژیرآزاد درباره نقشهایی که آرزو داشته آنها را بازی کند افزود: تمام رل های شکسپیر حسرت تمام بازیگران دنیا است دوست دارم شاهیر باشم. جواد عزتی دارد در سریال زخم کاری خیلی حرفهای بازی میکند.
وی ادامه داد: برای من فرقی نمیکند چه نقشی داشته باشم چون شغلم این است و کار دیگری بلد نیستم. نمیتوانم بگویم این کار را نمیکنم چه بسا کارهایی را دوست نداشتهام ولی انجامشان دادهام و سعی کردهام کارگردانم را راضی نگه دارم و فکر نکنم کارگردانی از من ناراضی باشد.
بازیگر سریال های تاریخی کشور بیان کرد: کار خودم را برای خودم در تنهایی انجام میدهم و شخصیت را خلق میکنم؛ یا کارگردان میپسندد یا نمیپسندد. اگر نپسندید به فراخور شخصیت ساخته شده را تغییر میدهم تا به ذهنیت کارگردان نزدیک شوم. باید هر بازیگر بتواند با هر کارگردانی کار کند وگرنه یک بار خواهد بود و بعد بیرون رانده میشود. باید هر بازیگر بتواند به تناسب نیاز کارگردانش نقش را بیافریند.
هژیرآزاد در انتهای برنامه کتاب خود را که در تقدیر از مصطفی اسکویی نوشته بود معرفی کرد و گفت: بعضیها او را دوست دارند و بعضی از اسکویی بدشان میآید اما من همه قدردانی ام از استادم که الفبای زندگی و بازیگری به من آموخت را در کتابم تجمیع کرده ام.