مدیر پردیس «بهمن» سنندج معتقد است تغییرهایی در برنامه ریزی و شیوه اکران آثار «هنر و تجربه» و توجه به مخاطبان اصلی این گروه، میتواند در درازمدت به جذب مخاطب برای این آثار کمک کند.
حیدر مرادی رئیس امور سینمایی حوزه هنری استان کردستان و مدیر پردیس سینما بهمن سنندج در گفتوگو با خبرنگار پیاگاه خبری هنر مانا با اشاره به ۱۰ سالگی فعالیت گروه سینمایی هنروتجربه درباره تجربههای خود از اکران «هنر و تجربه» گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون تجربه اکران فیلمهای هنروتجربه را در سینما بهمن سنندج داشتیم، اینگونه آثار باتوجه به عنوانی که دارند، از نظر هنری یا تجربی با آثار سینمای بدنه تفاوت دارند و نباید هم انتظار استقبال بسیار زیادی از نظر تعداد مخاطبان عادی داشته باشیم چراکه جنس مخاطبان این فیلمها متفاوت است.
او ادامه داد: از طرف دیگر اگر گروه هنروتجربه این امکان را فراهم میکرد که فیلمها در طول هفته اکران عمومی شوند، و به روز و سانس مشخصی محدود نباشند، شانس بهتر دیده شدنشان بالاتر خواهد رفت. اگر بهترین فیلم، با بهترین کیفیت را هم یک روز در هفته، در ۲ سانس محدود به نمایش درآوریم، شاید افرادی وجود داشته باشند که هرگز نتوانند در آن بازه زمانی خودشان را به سینما برسانند.
مرادی درباره میزان جذب مخاطب فیلمهای اکران شده در گروه سینمایی هنروتجربه بیان کرد: کیفیت آثار هنری و تجربی قابلیت جذب مخاطب را ندارند؛ درحال حاضر فیلمهایی که به اکران عمومی درمیآیند و مردم نیز از آنها استقبال میکنند، آثار کمدی هستند که تحلیلگران و منتقدان از این وضعیت رضایت ندارند و میگویند مردم فقط فیلم کمدی دوست دارند درصورتی که اینگونه نیست، مردم فیلم خوب و باکیفیت را میپسندند؛ فیلم کمدی، اجتماعی و حتی دفاع مقدسی مثل «شیار ۱۴۳» را که از نظر فیلمنامه، بازیگری، کارگردانی، روایت یا قصهپردازی حس متفاوتی را ایجاد کند دوست دارند و با توجه به امکان به اشتراک گذاشتن نظراتشان در شبکههای اجتماعی، سایر مخاطبان نیز آن فیلم را دنبال میکنند و یا حتی از دیدن فیلم منصرف میشوند. از طرف دیگر همه فیلمهای کمدی مورد پسند مردم نیست برای مثال سال گذشته فیلم سینمایی «قیف» با بازی رضا عطاران و «ملاقات با جادوگر» را میتوان مثال زد که علیرغم ستارههایی که داشتند، نظر مخاطب را جلب نکردند، اما از طرف دیگر در ژانر اجتماعی فیلمهای «بی بدن» و «رها» را میتوان نام برد که به دلیل فضای قصه، بازیگری و دیگر موارد، مورد استقبال قرار گرفتند.
حیدر مرادی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی این است که از طریق گروه هنروتجربه بهایی به کارگردانهای آثار هنری و تجربی بدهند، مخاطب به این فیلمها جذب شود یا خیر در این سیاستگذاریها تأثیری نمیگذارد.
مدیر پردیس بهمن سنندج درباره چگونگی جذب مخاطب اینگونه آثار عنوان کرد: باید برای جذب مخاطب از راهکارهای متفاوتی استفاده کنیم؛ زمانی که در مشهد بهعنوان مدیر امور سینمایی حوزه هنری مشغول به کار بودم، با دانشگاه علمی و کاربردی هماهنگیهایی انجام میدادیم تا دانشجویان به تماشای اینگونه آثار بنشینند، در سنندج نیز با خانمی که مدرس تئاتر است و مدرسه بازیگری دارد، هماهنگیهایی صورت میگرفت که هنرجویان خود را به تماشای اینگونه آثار آورد، البته این کارها استمرار ندارد چراکه دانشجویان همه این فیلمها را دوست ندارند و نمیخواهند که برای تماشا به سینما آیند.
مرادی افزود: اگر میخواهیم مردم را الزام به دیدن آثار هنری و تجربی کنیم ابتدا باید این مسئله روشن شود که هدفمان از اکران این فیلمها چیست، از طرف دیگر وقتی فیلمی درباره فرهنگ شهر یا استانی در هنروتجربه به نمایش درمیآید مردم برای تماشای آن به سینما میآیند مثلا گاهی فیلمهایی در چرخه اکران هنروتجربه حضور دارند و چون کارگردان متعلق به شهر یا استان خاصی است از فیلم نیز استقبال میشود و این الزاما به معنای استقبال عموم مردم در سایر شهرها نیست.
به گفته او، باید هدف از تشکیل گروه هنروتجربه مشخص شود، از طرف دیگر مخاطبان فیلمهای اکران شده در هنروتجربه شناسایی شوند سپس به دنبال علت استقبال یا کمبود استقبال مخاطبان بود. ازجمله فیلمهای پر طرفدار هنروتجربه در سالهای گذشته میتوان به «ماهی و گربه» به دلیل پلان سکانس بودن و تعلیق خاصی که در فضای فیلم بود یا «پرویز» اشاره کرد.
رئیس امور سینمایی حوزه هنری استان کردستان در پایان تاکید کرد: اگر هدف ما جذب مردم عادی باشد، حتی با در نظر گرفتن یک سینما یا سالن خاص برای هنروتجربه و اکران دائمی آثار نیز به آن کمک نمیکند، این فیلمها جذب مخاطب بالایی ندارند و تنها مخاطبان خاص به تماشای آنها مینشینند. مثلا اگر تفاهمنامهای میان دانشجویان رشته کارگردانی سینما دانشگاههایی مثل علمی و کاربردی و یا دانشجویان هنر با سینما منعقد شود و این فیلمها را به عنوان بخشی از واحدهای عملی در نظر بگیرند سپس مورد نقد و بررسی قرار گیرند، میتوان به جذب مخاطب امیدوار بود.