مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میگوید تا کنون ۷۴ عنوان درخواست در بخشهای مختلف سینمایی، تئاتر، موسیقی، ادبی و... به اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واصل که متعاقب آن برای تصمیم گیری به کمیسیون تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه ارسال شده است.
به گزارش پایگاه خبری هنر مانا، حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمایندگی وزیر و دبیری کمیسیون تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه را به موجب بند ۴ تصویب نامه شماره ۱۰۵۵۶۹/ت ۵۶۹۱۴ ه مورخ ۲۲/۸/۱۳۹۸ هیئت وزیران به عهده دارد، گزارش میدهد:
از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ که فراخوان پذیرش تقاضاهای تشکیل انجمن های صنفی سراسری در حوزه فرهنگ و هنر رسانه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد تا کنون ۷۴ عنوان درخواست در بخش های مختلف سینمایی، تئاتر، موسیقی، ادبی و... به اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واصل که متعاقب آن برای تصمیم گیری به کمیسیون تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه ارسال شده است. این کمیسیون در چارچوب دستورالعمل و شیوه نامه مربوطه که به تأیید و تصویب وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است اقدام به بررسی تخصصی و تصمیم گیری در مورد تقاضاها نموده است که به اختصار به این شرح است:
از ۷۴ تقاضای رسیده تا کنون ۶۰ مورد آن مصوب و نظر موافق یا مشروط کمیسیون را به همراه داشته و فقط ۱۱ مورد رد شده و ۳ مورد هم در دست بررسی قرار دارد. ۱۱ موردی که رد شده عمدتاً دارای ماهیت کارفرمایی بودهاند و بعضاً از سوی کمیسیون در زمره مشاغل مرتبط با مصوبه شناسایی و تشخیص داده نشدهاند یا اینکه از ماهیت صنفی خارج و ماهیت جنسیتی یا قومیتی داشتهاند یا اینکه در بر گیرنده بخش وسیعی از فعالیت های هنری بوده که تداخل صنفی با برخی انجمن های مصوب ایجاد میکردند. تنها یک مورد در حوزه ادبی بوده که قبلاً تقاضای تأسیس انجمن مشابه داشته که بدلیل همگن بودن رد شده است.
انجمنهایی که با تأسیس آنها موافقت شده شامل ۱۳ مورد در بخش تئاتر، ۲۰ مورد در سینما، ۱۱ مورد در بخش موسیقی، ۸ مورد تجسمی، ۳ مورد رسانه، ۴ مورد بخش فرهنگ و ۱ مورد در بخش مربوط به میراث فرهنگی بودهاند.
بنابر شیوه نامه مورد عمل برای جلوگیری از انحصار و ایجاد محدودیت در عضویت اعضای انجمن ها، اساسنامه این انجمنها که پیش نویس پیشنهادی آن توسط کمیسیون ارائه شده، در بخش شرایط عضویت توسط اعضا به طور مجزا بررسی و مصوب میشود که تا کنون ۲۲ مورد اساسنامه توسط انجمن های تأیید شده ارائه و به تصویب یا اصلاح توسط کمیسیون رسیده و ۱۱ مورد در دست بررسی است.
در رابطه با کمیسیون باید این نکته را عرض کنم که بر اساس بند ۴ مصوبه مزبور هیئت محترم وزیران، کمیسیون مرکب از ۹ نفر است که تنها ۲ نماینده از سوی وزارای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ۷ نفر از نمایندگان تشکل های فرهنگی و هنری هستند که با مشورت این تشکلها از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدهاند و همه بخش های دولتی و غیر دولتی دارای یک حق رأی مساوی هستند و دبیرخانه در این وزارتخانه و دبیر کمیسیون با انتخاب اعضای کمیسیون تعیین میشود.
ملاحظه میفرمایید که اولا بررسیها در کمیسیون کاملا فنی و تخصصی بوده و ثانیاً هیچ انحصاری در تشکیل انجمن وجود ندارد. متأسفانه برخی از اعضای تشکل های فرهنگی و هنری که بدلیل اختلافات داخلی و درون صنفی خود بعضاً از تشکل متبوع خود سلب عضویت شده یا از ترکیب مؤسسین انجمن های صنفی خود خارج شدهاند، بجای حل مشکلات از طریق سازوکارهای درون تشکل سعی در وارد کردن بخش های تخصصی وزارت متبوع و وزارت کار و این کمیسیون به اختلافات خود را داشتهاند و وقتی با استدلالات قانونی ما مواجه شدند، به طور مداوم سعی در تخریب کمیسیون و عملکردهای قانونی آن دارند و سعی در جا انداختن عملکرد کمیسیون در رابطه با انجمن های صنفی سراسری به عنوان انجمن های منحصر به خانه های هنری موجود مانند خانه تئاتر، موسیقی و سینما دارند و نقد خود از این خانهها از طریق کمیسیون پی میگیرند.
در پاسخ به ادعاها و برخی شبهاتی که مطرح میشود، موارد ذیل را خدمت مخاطبان عزیز تقدیم مینمایم:
۱-برابر بند ۶ از مصوبه شماره ۱۰۵۵۶۹/ت ۵۶۹۱۴ ه مورخ ۲۲/۸/۱۳۹۸ هیئت وزیران «کمیسیون موضوع بند (۴) این تصویبنامه موظف است ظرف دو سال، شرایط لازم برای تغییر و انطباق وضعیت تشکلهای صنفی و حرفهای و فرهنگی و هنری و رسانهای موجود را که براساس قوانین و مقررات مختلف به ثبت رسیدهاند با ضوابط موضوع بند (۷) این تصویبنامه فراهم کند». اگر از تشکل های فرهنگی و هنری عضو محور که به صورت مؤسسه فرهنگی یا سازمان مردم نهاد و از این دست قبلا تشکیل یا ثبت شدهاند حمایتی بشود، عیناً برابر تکلیفی است که هیئت وزیران از کمیسیون خواسته است. بر این اساس در ماده ۴ «شیوه نامه تأسیس انجمن های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون های مرتبط» به این انجمن های موجود سه ماه فرصت دادند تا تقاضاهای خود را ثبت کنند که این زمان دیگر تمدید نشد و صرفاً به همان سه ماه که از خداد ماه ۱۳۹۹ شروع گشت، بسنده شد.
۲- از تاریخ مذکور تا کنون غالب تقاضاهای رسیده به کمیسیون مربوط به انجمنهایی است که قبلا به صورت صنفی استانی ثبت شدهاند یا در قالب مؤسسات فرهنگی و هنری عضو محور توسط وزارت متبوع تأسیس شده بودند است و دلیل منطقی هم دارد زیرا ایشان در قالب های مختلف قبلا متشکل شده و انسجام لازم را برای تشکیل یک صنف سراسری دارند. در برخی از بخشها که بیشترین اعتراض را دارند مانند برخی از منتقدین خانه تئاتر تا کنون ما و وزارت کار هیچ تقاضایی از سوی اهالی و هنرمندان به غیر از انجمنها و کانون های زیر مجموعه خانه تئاتر دریافت نکردهایم و دور از انصاف و عدالت است در شرایطی که هیچ تقاضایی از جانب غیر نیست، کمیسیون و دو وزارتخانه دولت را متهم به ایجاد انحصار برای خانهها و یا قشری خاص نمود.
۳- کمیسیون متهم است که چرا برای تأسیس انجمن های سراسری از صنوف زیر مجموعه خانه های موسیقی، تئاتر و سینما از خانهها موصوف استعلام میکند. اولاً بر اساس رویه صحیح و درست اگر عضو کوچکی از یک مجموعه بزرگتر که بعضاً هیچ مجوز مستقل یا مجزایی از مجموعه مادر ندارد، بخواهد اعلام موجودیت کند، لازم است از سوی مجموعه اصلی هویت و موجودیت آن به تأیید برسد؛ ثانیاً این اقدام به نوعی پیشگیری از تداخلات صنفی و ورود نا خواسته به اختلافات داخلی تشکل هاست؛ ثالثاً برابر تبصره ذیل ماده ۳ شیوه نامه یادشده کمیسیون صرفاً اقدام به اخذ نظر خانهها دایر بر تأیید یا رد تقاضا میکند و در نهایت این خود کمیسیون است که تصمیم میگیرد نه خانه مربوطه.
متأسفانه عدهای با برداشت ناصواب از عملکرد کمیسیون و بدون بیان مبانی تصمیمات که برابر مقررات مورد عمل صحیح است، سعی در داخل کردن کمیسیون به اختلافات درون گروهی و تشکلی خود دارند و در شرایطی که اصلاً تقاضایی نیامده که رد شود یا نتیجه تصمیم کمیسیون را ببینند، اقدام به وارد کردن اتهامات متعدد به کمیسیون خاصه نمایندگان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار رفاه اجتماعی میکنند و در شرایط فعلی هم علی رغم مدتها سکوت و سعی همه ما در تحقق نظام صنفی فرهنگ، هنر و رسانه که تکلیف قانون برنامه ششم توسعه است در جهت تنویر اذهان جامعه فرهیخته فرهنگی و هنری کشور، گزارشی از مهمترین اقدامات کمیسیون در راستای بررسی و اعلام نظر در مورد تقاضاها داده شده است. در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از همه متقاضیان به نمایندگی از کمیسیون اعلام مینمایم که از نظرات سازنده و نقدهای همه دلسوزان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای پیشبرد تکالیف قانونی استقبال مینماییم.