علی ضیا درباره تنزل ذائقه مردمی و علاقمندی به سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و اینکه تلویزیون در این فرایند چه نقشی دارد، اظهار کرد: من این نگاه را ندارم که مجریان و تلویزیون ذائقه مردم را تغییر دادهاند. عوامل بسیاری در این موضوع نقش دارند.
او در همین زمینه ادامه داد: حتی مشکلات اقتصادی و تغییرات اجتماعی یا اینستاگرام هم در این تغییر ذائقه تأثیرگذار است. نمیتوانیم جداگانه سهمی برای اینها قائل شویم. اینها عواملی درهمتنیده هستند. خلاصه اینکه این بلاها را منِ مجری تلویزیون سر مردم درنیاوردم! همه میدانیم مشکلاتی در جامعه است که باعث میشود ذائقه مردم تغییر کند.
علی ضیا در نشست خبری طرح انتخاب چهره مردمی سال که پیش از ظهر یکشنبه، ۸ اسفند در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، تاکید کرد: «انتخاب چهره مردمی» ارزش جنگیدن را دارد.
چهرههایی که حتی حاضر به تبلیغ برای خودشان هم نیستند
به گزارش ایسنا، در این نشست، علی ضیا مجری و تهیهکننده برنامه تلویزیونی «فرمول یک» اظهار کرد: تقریباً همه نامزدهای انتخاب چهره سال حاضر نبودند برای انتخاب خودشان تبلیغ کنند. من خاطرم هست یک روز از آقای اسماعیل آذرینژاد که یکی از برگزیدگان ما بود خواستم که لااقل یک استوری از فعالیتهایش و این که در این طرح نامزد شده در صفحه شخصی خودش بگذارد. صفحهای که اتفاقاً دنبالکننده میلیونی هم نداشت و شاید دو هزار دنبال کننده داشت؛ ایشان خیلی ناراحت شد و گفت من هرگز این کار را نمیکنم.
ضیا افزود: شاید اگر من در برنامهای مشابه باشم که نیاز به تبلیغ دارد به دوستان رسانهای خودم زنگ بزنم و از آنها بخواهم خبر حضور من را استوری کنند. من آن جا بود که فهمیدم روحیات اینگونه افراد چقدر با روحیه غالب جامعه متفاوت است. ما با عزیزان زحمتکشی مواجه هستیم که مردم آنها را نمیشناسند و خودشان هم به خاطر خضوع و فروتنی برای شناختهشدن تلاشی نمیکنند و این کار ما را سخت میکند.
انتخاب چهره مردمی ارزش جنگیدن را دارد
مجری برنامه «فرمول یک» یادآور شد: شاید مهمترین کاری که من میتوانم در زندگی خودم بکنم این باشد که چهرههایی را که بدون هیچ چشمداشتی به فکر کمک به همنوع هستند، بی ادعا از جان و مالشان گذشتند و در گذشته و اکنون برای ایران جنگیدند معرفی کنم. من بارها به همکارانم در «فرمول یک» گفتهام که شاید انتخاب چهره مردمی در تلویزیون دیده نشود و مردم هم از آن استقبال نکنند، اما واقعاً ارزشش را دارد که به خاطرش تلاش کنیم و بجنگیم.
وی درباره چگونگی کشف سوژهها و راستی آزمایی آنها توضیح داد: ما یک گروه تحقیق داریم که هم در تهران و هم در شهرستانها فعال است و سالها است با آنها کار میکنیم. اغلب اعضای آن را هم خبرنگاران سرویسهای اجتماعی در خبرگزاریها و مطبوعات تشکیل میدهند. راستیآزمایی سوژههای چهره مردمی در چند مرحله اتفاق میافتد. گاهی با خبرنگاران و مدیران استانی صداوسیما در آن منطقهای که سوژهها فعالیت میکنند ارتباط میگیریم؛ ضمن اینکه با بخش عمدهای از آنها به صورت حضوری صحبت کردیم و در این روند تعدادی از افراد کنار گذاشته شدند، چون احساس کردیم که ممکن است با اهداف و معیارهای این طرح همخوانی نداشته باشند.
غیبت یکساله از آنتن تلویزیون
ضیا درباره غیبت یکساله خود از آنتن تلویزیون نیز تاکید کرد: در دوران فعالیت رسانهای من، برای اولین بار است که از یک عید نوروز تا نوروز بعدی برنامه نداشتهام. شاید به این خاطر باشد که به گواه آمار، «فرمول یک» پربینندهترین برنامه تاریخ شبکه یک سیما بود! (با خنده) واقعیت این است که هیچگاه مشکلی بین من و مدیران شبکه یک سیما وجود نداشته است ما اوایل تابستان امسال طرح برنامه را به مدیران شبکه ارائه کردیم و خود من جلساتی با آقای زینالعابدین مدیر محترم شبکه یک سیما داشتم و این ارتباط همچنان حفظ شده است، اما بالاخره گاهی اتفاقاتی میافتد و بوروکراسی حاکم بر سازمان صداوسیما کارها را کُند میکند. خدا راشکر الان هم رابطه من با ایشان خوب است و آقای زین العابدین هم به من لطف دارد.
فقط مجریان یا تلویزیون در تغییر ذائقه مردم موثر نبوده
وی درباره تنزل ذائقه مردمی و علاقهمندی به سلبریتیها و اینفلوئنسرها و اینکه تلویزیون در این فرایند چه نقشی دارد نیز اظهار کرد: من این نگاه را ندارم که مجریان و تلویزیون ذائقه مردم را تغییر دادهاند. عوامل بسیاری در این موضوع نقش دارند. حتی مشکلات اقتصادی و تغییرات اجتماعی یا اینستاگرام هم در این تغییر ذائقه تأثیرگذار است. نمیتوانیم جداگانه سهمی برای اینها قائل شویم. اینها عواملی درهمتنیده هستند. خلاصه اینکه این بلاها را منِ مجری تلویزیون سر مردم درنیاوردم! همه میدانیم مشکلاتی در جامعه است که باعث میشود ذائقه مردم تغییر کند.
ضیا درباره استقبال خانمها از طرح انتخاب چهره مردمی علی رغم محدودیتها و طرز تفکری که در برخی نقاط ایران درباره فعالیت های زنان وجود دارد، گفت: همین که بخش عمدهای از نامزدهای انتخاب چهره مردمی از بین خانمها هستند، نشاندهنده تأثیر این برنامه بر این قشر از جامعه است.
تهیهکننده برنامه «فرمول یک» درباره پخش این برنامه در هفته پایانی اسفند ماه نیز گفت: ویژه برنامه تحویل سال «فرمول یک» از ۲۲ اسفند هر شب روی آنتن شبکه یک سیما میرود و در طول هشت شب در کنار این ۱۰ برگزیده مردمی، هنرمندان و ورزشکارانی که غالباً خودشان فعالیت اجتماعی دارند نیز مهمان برنامه هستند.
در این نشست همچنین ضیا تاکید کرد که «فرمول یک» با کمترین برآورد نسبت به برنامه های مشابه تولید شده است. او اولویت برنامه را حفاظت از آرای مردمی دانست و تاکید کرد: از آنجایی که نظر مردم برای ما بهشدت مهم است، سازوکار انتخاب برگزیدگان را فعلاً اعلام نمیکنیم چرا که به بررسیهای دقیقتری نیاز داریم. چهبسا اگر به اطمینان لازم نرسیم، این بخش منتفی شود و ۱۰ نفر را به عنوان برگزیدگان اعلام کنیم، چرا که بدون تعارف، اعتقاد قلبی ما این است که همه این عزیزان برنده هستند. به خاطر همین است که به جای هیئت داوران، «هیئت انتخاب» داریم. اولویت ما حفاظت از آرای مردمی است.
در ادامه بیانیه هیئت انتخاب چهره مردمی سال توسط گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون و سخنگو این هیئت قرائت شد و بهنمایندگی از افراد حاضر در هیئت انتخاب برنامهی فرمول یک اسامی این ده نفر برشمرد:
۱. اکبر رجبی
مؤسس مجموعهی «طلوع بینشانها» که نزدیک به دو دهه است فعالیتهای خیرخواهانهی زیادی برای اقشار آسیبدیده ازجمله بیخانمانها انجام داده است. او و همکارانش حامی تخصصی افراد درگیر با معضل اعتیاد و کارتنخوابی هستند. آنها علاوه بر کمک و درمان به بازگرداندن موثر این افراد بهجامعه با تأثیر نگرش و یادآوری مسئولیتهای فردی نسبت به آسیبدیدگان اجتماعی و مسئلهی بیخانمانی پایگاهی برای حضور آگاهانهی افراد جامعه ایجاد کردهاند.
۲. رقیه رحمانی
زن غیوری از ایرانزمین که در جدال مرگبار با آتش، ۶ روز به دل ارتفاعات نارک زد تا از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد دربرابر زبانههای آتش محافظت کند. او از سال ۹۶ بهطور جدی با انجمن سبزگامان گچساران همکاری جدی داشته است و در این راستا فعالیتهایی بر أساس برنامهریزیهای مشخص انجام داده است. بهطور مثال کاشت نهال در ذخیرهگاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران یکی از اقدامات گسترده او و همراهانش است. او سالهاست در مهار آتشسوزیها در ارتفاعات شرکت میکند.
۳. سروش صلواتیان
پسر طبیعتگردی که نزدیک به پنج سال است در حوالی تالاب جازموریان زندگی میکند و برای کودکان این منطقه شناسنامه میگیرد و مدرسهسازی انجام میدهد. او همچنین فعالیتهای خیرخواهانهی زیادی در استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان انجام میدهد. برای مناطق کمبرخوردار دستشویی میسازد و بهارتقای بهداشت در این مناطق کمک کند.
۴. عباس عربی
سردار خون و صلح است. کسی که تابهحال باعث رضایتگیری از صدها خانواده شده است. او تابهحال ۲۵۷ نفر را از چوبهی دار نجات داده و همچنین بیش از ۵ هزار درگیری و نزاع قومی و قبیلهای را حلوفصل کرده. او هرسال برای عروس و دامادهای بیبضاعت در ایام محرم و رمضان جهیزیه تهیه میکند و به حدود ۳۰۰ خانوار بیبضاعت و یتیم مواد غذایی کمک میکند. سازمان صلح جهانی بهاو دکترای افتخاری اهدا کرده است.
۵. حسنه عفراوی
زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تابهالان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقهی هور اشتغالزایی انجام داده. او پس از آنکه در ۱۴ سالگی بهشکل سنتی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند بود، طلاق گرفت. او تا ۲۱ سالگی کاملا بیسواد بود اما ازطریق نهضت سوادآموزی متوجه استعداد خودش شد و درحال حاضر استاد دانشگاه است. او همچنین پنج جلد کتاب چاپ کرده است و تمرکز اصلی او روی تنش هورالعظیم است.
۶. امید قبادی
پزشک متخصصی که سالهاست تمرکزش را برروی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده است. او مسئول آموزش تیم رضایتگیری برای اهدای عضو است. تاکنون بیش از هزار و پانصد رضایتگیری از خانوادهها برای اهدای عضو را در کارنامهاش دارد. او فعالیتاش برای رضایتگیری از خانوادهها را از سال ۱۳۸۳ اغاز کرده است. سال ۱۳۸۴ آمار رضایت اهدای عضو در ایران پنج درصد بود ولی امروزه با تلاش او و سفیران اهدای عضو این آمار به هفتاد درصد رسیده است
۷. ثریا مطهرنیا
معلم نمونهی کردستانی که تمام توانش را وقف دانشآموزان بیمار و بیبضاعت منطقه کرده است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست. نزدیک به سی سال پیش همزمان با ورودش به مدارسی در روستاهای دورافتادهی بیجار، با کودکانی روبهرو شد که به خاطر فقر با رنجی ناگفتنی دستوپنجه نرم میکردند. او به آموزش اکتفا نکرد و همچون مادری دلسوز، عشق بیکران خود را نثار این دانشآموزان کرد، دانشآموزانی که امروز شمارشان از هزار نفر گذر کرده است.
۸. حسین موسوی
روحانی مسجد شهر واوان که سالهاست در این منطقه به فعالیتهای عامالمنفعه میپردازد و برای جوانان کارآفرینی میکند. سید حسین موسوی در زمینههای مختلف بهخوصوص اشتغالزایی برای جوانان به مردم خدمترسانی کرده است. او همچنین در در دوران کرونا با کمک ورزشکاران ملیپوش ۶۰ هزار وعده غذای گرم در ماه رمضان برای محرومان فراهم کرده است. در زمینه فرهنگی در تدوین کتاب و پویش کتاب خوانی فعالیت کرده است. از دیگر فعالیتهای او میتوان به کاشت چندهزار نهالی زیتون، جمعآوری پسماندهای قابل بازیافت، کمکرسانی در زلزله کرمانشاه، تأسیس فروشگاه خانهی مهر و تولیدات ملی، تأسیس واحد دامداری و پرورش مرغ و بوقلمون در جهت اشتغالزایی و تأسیس باشگاه ورزشی میتوان اشاره کرد.
۹. نقی میرزایی
نیکوکار قزوینی که سالهاست تمام توان خود را بهکار بسته تا خیریهای بهنام بنیان ازدواج را تأسیس کند. او تاکنون برای یازده هزارتا دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به سه هزار نفر وام برای کمک هزینه ازدواج داده است.
۱۰. شرمین نادری
نویسنده و تصویرگر حوزهی کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی میپردازد. درجهت ادای مسئولیت اجتماعی به تجهیز و ساخت کتابخانهها و مدارس در سیستان و بلوچستان کمک میکند و برای استارتاپ روستاتیش و جهت کمک به توسعه روستایی و همراهی با فروش محصولات روستایی قصههای روستایی مینویسد و میخواند. در ضمن مجموعهای ششجلدی از کتابهای تاریخی برای کودک و نوجوان در نشر هوپا و کتاب مرگامرگی را در نشر بان در انتظار چاپ دارد.
لازم به یاد آوری است، امسال در هیئت انتخاب طرح چهره ملی سال علاوه بر گلاره عباسی، محمود انوشه نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان، محمد دادکان مدیر ورزشی سابق و استاد دانشگاه، گلاره ناظمی داور فوتسال بانوان و آقایان، رضا پورحسین از مدیران سابق رسانه ملی و استاد دانشگاه، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایینژاد، محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما و تلویزیون و علیرضا قزوه شاعر و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی حضور دارند.
انتهای پیام