سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس جزییات آزادسازی مشروط واردات خودرو در طرح مجلس که به تصویب کمیسیون صنایع نیز رسیده را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری هنر مانا ،حمیدرضا قندی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی اصفهان در مورد وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در یک ماه گذشته به علت نوسانات ارز، در بازار خودرو افزایش قیمت رخ داد، به همین علت معاملات بسیار کم و محدود انجام میشود و تنها اگر مصرفکنندهای نیاز به خودرو داشته باشد خرید میکند. بازار رونقی ندارد و کششی برای افزایش قیمت در بازار نیست.
وی با اشاره به نرخ روز خودرو گفت: در ابتدای سال از بین خودروهای ساخت 1400، پژو 206 حدود 195 میلیون تومان بود که امروز 250 میلیون تومان رسیده است. در این مدت سمند از 185 میلیون تومان به 245 میلیون تومان، پژو پارس از 230 میلیون تومان به 275 میلیون تومان، پژو تیوفایو از 250 میلیون تومان به 310 میلیون تومان، پراید 131 ساخت سال 99 از 110 میلیون تومان به 140 میلیون تومان رسیده است. از فروردین ماه تاکنون شیب افزایش به این صورت بوده است و از ابتدای سال تا کنون میتوان گفت میزان افزایش قیمت خودرو 15 تا 20 درصد بوده است.
قندی در ادامه تصریح کرد: خودروسازها عرضه خودروی خود را کم کردهاند، از بین کسانی هم که از طریق قرعهکشی خودرو خریداری میکنند حدود 90 درصد خودروی خریداری شده را در بازار میفروشند. این درحالی است که این خودروها یک سال در رهن است و این اتفاق یک رانت را در بازار به وجود میآورد. متأسفانه یک پژو پارس را که از کارخانه 140 میلیون میخرند را در بازار به قیمت 250 میلیون تومان میفروشند و 100 میلیون تومان سود میکنند.
وی همچنین اضافه کرد: شورای رقابت باید با توجه به قیمت حاشیه بازار قیمتگذاری کند. یعنی باید قیمتها را رصد کند و با اختلاف 5 درصد قیمتگذاری کند تا حق مصرفکننده واقعی پایمال نشده و این سودها به جیب دلالهای بازار نرود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی اصفهان در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر واردات خودروهای هیبریدی بر بازار در صورت تصویب نهایی طرح مجلس گفت: با دلار 28 هزار تومانی امروز حتی اگر تعرفه گمرک خودروهای هیبریدی حذف شود، قیمت خودروی وارداتی بسیار زیاد میشود. بنابراین با دلار 28 هزار تومانی عملا اتفاقی در این راستا نمیافتد. مگر اینکه صادرکنندگان در قبال صادرات کالای خود خودرو وارد کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: 3 تا 4 سال است که واردات خودرو ممنوع شده است، مطمئنا اگر خودروهای خارجی به صورت انبوه با هر قیمتی وارد بازار ایران شود، خودروهایی که در کشور هستند بین 30 تا 40 درصد کاهش قیمت خواهند داشت.
همچنین روحالله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد جزییات آزادسازی مشروط واردات خودرو در طرح مجلس که به تصویب کمیسیون صنایع نیز رسیده اظهار کرد: طرح ساماندهی خودرو از مجلس دهم صادر شده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده بود ولی در شورای نگهبان رد شد. علت رد طرح این بود که با اقتصاد مقاومتی همسویی نداشت، در بعضی موارد هم گفته میشد که مطابق با قانون اساسی نیست. طرح به کمیسیون صنایع ارجاع داده شد تا اصلاحاتی در آن انجام شود.
وی افزود: طبق اصلاحیه مجلس بر این طرح، هر کسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر کند و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند میتواند واردات خودرو داشته باشد البته تنها واردات خودروی هیبریدی و برقی با این شرایط آزاد میشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه نباید واردات خودرو برای دولت هزینه ارزی داشته باشد به این معنا است که بخش خصوصی اگر حتی نفت صادر کرد یا قطعهساز، قطعه صادر کرد بتواند در قبال آن خودرو وارد کند. کسانی که خود ارز دارند یا از محل ارزهای خارج از ایران نیز میتوانند خودروهای هیبریدی و برقی وارد کنند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد این که آیا زیرساختهای لازم در کشور برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی وجود دارد یا خیر و همچنین وضعیت مالیات واردات این خودروهای چگونه خواهد بود گفت: وقتی قانونگذار پیشبینی کرده که واردات خودرو تنها برای خودروهای برقی و هیبریدی باشد حتما زمینههای آن نیز وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس افزود: در مورد اینکه وضعیت مالیات برای واردات این خودروها چگونه خواهد بود در این طرح حرفی زده نشده و پیشبینی نشده است.
به گزارش ایلنا پس از ایراد شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر که در مجلس دهم تهیه شده بود،کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» تصویب کرد. بنا بر این طرح هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند.