رسول اولیازاده:

«اینک آخرالزمان»؛ ثبت لحظاتی درماتیک از راهپیمایی اربعین/ امتداد حرکتی آخرالزمانی

«اینک آخرالزمان»؛ ثبت لحظاتی درماتیک از راهپیمایی اربعین/ امتداد حرکتی آخرالزمانی
نمایشگاه محیطی عکس «اینک آخرالزمان» از آثار دکتر رسول اولیازاده (استاد دانشگاه و مدیر خانه عکاسان جوان) تا ۳۱ شهریور در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران دایر است.

به گزارش پایگه خبری هنر مانا ،رسول اولیازاده (استاد دانشگاه و مدیر خانه عکاسان جوان) درباره چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه و مصادف شدن آن با ایام اربعین و روزهای انتهایی ماه صفر، توضیح داد: تاکنون توانستم در چند سفر به راهپیمایی اربعین مشرف شوم. عظمت غیرقابل وصفی در آنجا اتفاق می‌افتد اما خود کسانی که خالق این عظمت هستند، خیلی به تجلی آن اشراف ندارند، زیرا در دل ماجرا هستند. حتی ما که به عنوان عکاس با چشم سومی به نام دوربین نیز نمی‌توانیم این عظمت را ثبت کنیم. در بهترین حالت گوشه‌ها و اتفاقات خاصی از این مراسم به چشممان می‌آید و آن‌ها را ثبت می‌کنیم.
او افزود: این نمایشگاه نتیجه ۴ سفری است که در مراسم اربعین به کربلا داشته‌ام. استدلالم این است که این‌ها (مردم حاضر در مراسم اربعین) لشکر صاحب زمان هستند. به همین دلیل اسم نمایشگاه را «اینک آخرالزمان» گذاشته‌ام. زیرا راهپیمایی اربعین، حرکتی آخرالزمانی است. در حقیقت آنهایی که در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند، به ندای هل من ناصر اباعبدالله لبیک می‌گویند. در آن زمان ۷۲ نفر به این ندا لبیک گفتند و اکنون همه روزه حضرت صاحب الزمان ندای هل من ناصر می‌دهد و این مردم به آن ندا لبیک می‌گویند. مردمی که تک تک آنها را خود صاحب الزمان گلچین کرده تا در این راهپیمایی حضور پیدا کنند. شما در این مراسم، ملیت‌ها، مذاهب و اقشار مختلفی می‌بینید و افراد حاضر در آن تنها منحصر به شیعیان نیست.
مدیر خانه عکاسان جوان در ادامه بیان کرد: مردم حاضر در راهپیمایی اربعین، آزاده‌های جهان هستند. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودندکه اگر دین ندارید، آزاده باشید. اکنون نیز راهپیمایی اربعین، راهپیمایی آزادی‌خواهان و آزادگان جهان است که به زودی به نتایجی که باید از آن می‌رسند و آزادی و آزادگی را در جهان نهادینه می‌کنند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد. شخصا به عنوان عکاس تنها ثبت‌کننده این لحظات هستم و توانستم آن را به نحوی به انجام برسانم.
اولیازاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتخاب گالری محیطی خانه هنرمندان ایران برای نمایش این مجموعه گفت: پیش از این نمایشگاه، دو نمایشگاه دیگر که مناسبتی مذهبی داشت، توسط پسرم استاد حمزه اولیازاده در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده بود. بازخوردی که از این دو نمایشگاه گرفتم، این بود که اگر ما در گالری‌های داخلی خانه هنرمندان، آثار را به نمایش بگذاریم، تنها در روز افتتاحیه عده‌ای به تماشا می‌آیند و بعد همه‌چیز تمام می‌شود. اما هر عابری که از این محوطه رد شود، نظرش به تصاویر جلب شده و نمایشگاه را دنبال می‌کند. در واقع به این صورت مخاطبان بیشتری با این نمایشگاه مواجه شده و بازخوردهای بیشتری را نسبت به آن شاهد می‌شویم. بنابراین راغب شدم که مجموعه خود را در نمایشگاه بیرونی خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذارم.
او ادامه داد: معتقدم که در ارتباط با مراسم اربعین، هرکسی هر کاری که از دستش بر می‌آید را باید انجام دهد. من به عنوان یک هنرمند و عکاس این کار از دستم بر می‌آمد و امیدوارم مورد رضایت حضرت اباعبدالله قرار گیرد.
نمایشگاه محیطی عکس «اینک آخرالزمان» از آثار رسول اولیازاده (استاد دانشگاه و مدیر خانه عکاسان جوان) همچنان در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران برپاست. علاقه‌مندان به تماشای این آثار می‌توانند همه روزه به محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

 


لینک کوتاه http://www.honaremana.ir/news/242229
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.