خوش سرور : فیلمسازان باید آگاهی نسبی از روند پخش فیلم داشته باشند/ جشنواره های جعلی مانعی بزرگ برای موفقیت های بین المللی فیلم کوتاه است

در سال های اخیر با گسترش پلتفرم های ارسال فیلم به جشنواره‌ها، فیلم‌سازان بدون شناخت از استراتژی پخش فیلم و حتی بدون مطالعه شرایط و مقررات، اقدام به ارسال فله‌ای فیلم خود به جشنواره های متعدد می‌کنند فارغ از اینکه بسیاری از این جشنواره‌ها هیچگونه پشتوانه هنری و اجرایی ندارند

اشکان خوش سرور فیلم‌ساز و مدیرعامل مرکز فنی و پشتیبانی تولید سینمایی اکسون در مصاحبه با خبرگزاری هنر مانا گفت: در سال های اخیر با گسترش پلتفرم های ارسال فیلم به جشنواره‌ها، فیلم‌سازان بدون شناخت از استراتژی پخش فیلم و حتی بدون مطالعه شرایط و مقررات، اقدام به ارسال فله‌ای فیلم خود به جشنواره های متعدد می‌کنند فارغ از اینکه بسیاری از این جشنواره‌ها هیچگونه پشتوانه هنری و اجرایی ندارند و صرفا با دریافت هزینه های دلاری به کسب درآمد مشغول هستند و خروجی مطلوب و نظارتی بر آنها نیز وجود ندارد به عبارتی با یک کلاهبرداری آشکار روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: ما در یک دوره آموزشی پخش فیلم، یک فایل ویدیویی به صورت خام و با تصویر سیاه در یک پلتفرم بارگذاری کرده و به جشنواره‌ای ارسال کردیم چند روز بعد همان فایل ویدویی به عنوان فیلم منتخب همان جشنواره معرفی گردید که کاملا واضح است حتی آثار ارسال شده، دیده نمی‌شوند.

خوش سرور اذعان داشت: عدم شناخت فیلم‌سازان از گرید بندی جشنواره‌ها و تفاوت قائل نبودن بین ارسال فیلم با پخش استاندارد فیلم، توهمی را ایجاد می‌کند که ما آن را به عنوان موفقیت یک فیلم‌ساز در رسانه‌ها شاهد خواهیم بود . اخیرا یک فیلم کوتاه که در یک جشنواره جعلی برگزیده شده بود در شورای شهر یک شهر مورد تجلیل قرار گرفت و بنر تبریک در تمامی شهر نصب شد در حالی که بسیاری از فیلم‌سازان که در جشواره های مورد تأیید فیاف و اسکار کوالیفای پذیرفته و برگزیده می‌شوند نادیده گرفته می‌شوند.

مدیرمسئول شرکت فیلم‌سازی اکسون در ادامه بیان داشت: بسیاری از جشنواره های نامعتبر ویژگیهایی دارند که به راحتی قابل تشخیص هستند: نبودن شفافیت در داوری آثار، عدم انتشار نتایج و گزارش‌ها، فعال نبودن سایت و شبکه های اجتماعی جشنواره و عدم پاسخ‌گویی مسئولین آن، فاصله بسیار کم بین زمان اعلام فیلم های منتخب و زمان اختتامیه جشنواره مواردی هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

اشکان خوش سرور با اشاره به اینکه این وظیفه ذاتی رسانه هاست که صحت اخبار را بررسی کنند افزود: رسانه‌ها با یک جست‌وجوی ساده و دسترسی به وبسایت و شبکه های اجتماعی یک جشنواره می‌توانند اطلاعات لازم را برای اعتبار سنجی جشنواره مدنظر بدست بیاورند ولی متأسفانه ما به دفعات با اخباری درباره برگزیده شدن یک فیلم در یک جشنواره اسکار کوالیفای و معرفی آن فیلم به آکادمی اسکار روبه‌رو هستیم که آن جشنواره اساسا واجد صلاحیت اسکار کوالیفای نبوده است یا آن فیلم در یک دسته بندی خاص برگزیده شده است که منجر به معرفی به آکادمی اسکار نمی‌شود .

وی اضافه کرد: بسیاری از جشنواره های معتبر و در لیست فیاف (فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه کنندگان فیلم ) شرایط و مقررات خاصی دارند از جمله پریمیر که به این معنی است نمایش فیلم برای اولین بار می‌بایست در آن جشنواره باشد در غیر اینصورت به هیچ وجه پذیرفته نمی‌شود. شرکت در جشنواره های دیگر و همچنین جشنواره های جعلی و انتشار فیلم در شبکه های اجتماعی و ... این فرصت را از بین می‌برد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

world premiere که به این موضوع اشاره می‌کند؛ می‌بایست اولین نمایش فیلم شما در آن جشنواره باشد.

international premiere به این معنی است که اولین اکران بین‌المللی فیلم باید در آن جشنواره باشد لذا نمایش فیلم و حضور در جشنواره‌ای در کشور سازنده فیلم بلامانع است .

national premiere اولین اکران ملی فیلم باید در آن جشنواره باشد به طور مثال جشنواره فیلم کوتاه تهران شامل این مقررات می‌باشد و اگر فیلم کوتاه شما در جشنواره های دیگری در ایران شرکت کرده باشد از شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران محروم خواهد شد.

خوش سرور گفت: آگاهی از گرید بندی، زمانبندی، قوانین و مقررات، محدودیت های ژانری، موضوعی و زمانی جشنواره‌ها برای نگارش استراتژی استاندارد پخش فیلم و موفقیت های بین‌المللی یک فیلم سینمایی یا کوتاه بسیار حائز اهمیت است.

در تمامی موارد مطروحه جشنواره های جعلی، ماهیانه و فصلی یک آسیب جدی و غیرقابل کتمان است که عدم شناخت از آن علاوه بر ضرر مالی می‌تواند بر سرنوشت یک فیلم و سهم آن در موفقیت های بین‌المللی تأثیر بسزایی داشته باشد.

در پایان اشکان خوش سرور به فیلم‌سازان توصیه کرد مقوله پخش فیلم را به همان اندازه که در تولید یک اثر وقت، انرژی و سرمایه می‌گذارند، جدی بگیرند و از شرکت های پخش فیلم معتبر و افراد با تجربه مشورت بگیرند تا تضمینی برای عرضه مطلوب فیلم در عرصه بین‌المللی باشد.

 

خوش سرور : فیلمسازان باید آگاهی نسبی از روند پخش فیلم داشته باشند/ جشنواره های جعلی مانعی بزرگ برای موفقیت های بین المللی فیلم کوتاه است

 


لینک کوتاه http://www.honaremana.ir/news/242217
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.