ایسنا/خراسان رضوی حدود یک ماه دیگر تا پایان اکسپو دبی یکی از وسیعترین و پرخرجترین نمایشگاههای جهان که برگزاری آن به واسطه شیوع کرونا به تاخیر افتاد، باقی مانده است. این رویداد پس از المپیک و جامجهانی فوتبال یکی از بزرگترین رویدادهاست که فرهنگ ملل را با نگاهی به زندگی آینده معرفی میکند.
ایران نیز در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر مربع از سایت اکسپو با معماری سنتی و معاصر الهام گرفته از قصههای هزار و یک شب شهرزاد برپا شده و زوایایی از اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگ ایران بر پایه تمدن و سنتهای باستانی، آداب و رسوم و مردم را نمایش میدهد و به همزیستی صلحآمیز اشاره دارد.
امید عدیلی، یک راهنمای گردشگری، در گفتوگو با ایسنا به شرح جزئیات اکسپو ۲۰۲۰ دبی پرداخت و اظهار کرد: شاید نتوان به عملکرد ایران در این دوره اکسپو نمره خوبی اختصاص داد اما از دیدگاه من حضور ایران در اکسپو میتواند بسیار اثربخش باشد و همین مورد که توانستیم غرفه ویژهای در این دوره داشته باشیم، جای امیدواری است.
وی اضافه کرد: همچنین حضور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی در کنار کشورهای مطرح اقدامی تأثیرگذار است؛ البته آنطور که باید و شاید نتوانستیم خودمان را نسبت به سایر کشورهای همتراز به شکلی متمایز معرفی کنیم؛ به عبارتی حضور در این دوره از اکسپو فرصت خوبی برای کشور بود و میتوانستیم استفاده بهتری از آن داشته باشیم.
این راهنمای گردشگری ادامه داد: از دیدگاه من شرکت در هر نمایشگاهی و نشان دادن چهره واقعی ایران میتواند برای رشد و توسعه صنعت گردشگری کشور مفید باشد. اکسپو نیز از این موضوع متمایز نیست و با توجه به فاصله نزدیک ایران با کشور امارات فرصت خوبی فراهم بود تا با شرایط کاملتری در این برنامه حضور داشته باشیم چرا که در دوره آینده که میزبانی با کشور ژاپن است ارسال نیرو و اجرای ایدهها به راحتی شکل نخواهد گرفت.
حضور در نمایشگاههای بینالمللی در کاهش ایرانهراسی تأثیرگذار خواهد بود
عدیلی در خصوص تأثیر شرکت در این نمایشگاه مبنی بر کاهش ایرانهراسی در دنیا خاطرنشان کرد: قطعا حضور ایران در نمایشگاههای مختلف میتواند اثر ایرانهراسی را خنثی کند و چهره واقعی مردم ما را به دیگر کشورها نشان دهد. البته برای این کار نیاز است که برنامهریزی محور کار باشد و در راستای آن بتوان ثابت کرد آن چیزی که در رسانههای غربی از کشور ما به نمایش در میآید، وجود خارجی ندارد.
وی با مقایسه اکسپو دبی با اکسپوهای قبلی گفت: در مورد اکسپو میلان به دلیل اینکه در آنجا حضور نداشتم قادر به ارائه نظر نیستم اما اکسپو دبی از لحاظ وسعت و حضور بالاتر بازدیدکننده بسیار متفاوت از اکسپوهای دیگر بوده و میتوان از فرصتهای ایجاد شده توسط آن بهترین بهره را برد. با توجه به گفته برخی از دوستان ایران در اکسپو میلان حضور خوبی داشته اما طبیعتا با وسیعتر شدن امکانات و شیوه برگزاری اکسپو حضوری قویتر نیز ملاک کار قرار میگیرد.
این راهنمای گردشگری در خصوص تأثیر تعطیلی یک ساله بر روند برگزاری اکسپو تصریح کرد: این تعطیلی یک ساله تأثیر مثبتی بر تمرکز برگزارکنندگان و شرکتکنندگان داشت و موجب شد آنها با آرامش بیشتر و برنامهریزی بهتر کار خود را دنبال کنند. همچنین مانند بازیهای المپیک و جامج هانی شهر دبی نیز به طور کامل متاثر از اکسپو بود و رنگوبوی آن با این رویداد مهم تغییر کرده بود و پرچمها و تبلیغاتها همگی تاکیدی بر این رخداد بزرگ ۶ ماهه داشت.
عدیلی در مورد خدمات کشور میزبان به شرکتکنندگان حاضر در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: ارائه خدمات در شهر دبی به شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان از اکسپو دبی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در مجموع میتوان کیفیت برگزاری این نمایشگاه را در سطح قدرتمندی ارزیابی کرد.
ارائه تست pcr از شروط مهم ورود به سالنهای اکسپو بود
وی به رعایت پروتکلهای بهداشتی در بالاترین سطح در اکسپو ۲۰۲۰ دبی اشاره کرد و افزود: یکی از شروط ورود به نمایشگاه ارائه تست pcr بود. البته مشکلی که وجود داشت، این بود که تشخیص افراد سالم از بیمار کمی سخت میشد و ریسک حضور در نمایشگاه را بالا میبرد.
این راهنمای گردشگری در خصوص رفتار مردم دبی و نحوه استقبال آنها از این رویداد عنوان کرد: ساکنین دبی از برگزاری این رویداد در کشور خود حمایت کردهاند چرا که آن را نشانه پیشرفت خود میدانند. همچنین همزمانی این رویداد با پنجاهمین سالگرد اتحاد کشور امارات در خوشحالی بیش از حد مردم این کشور بیتأثیر نبوده است. رفتار شایسته آنها با شرکتکنندگان خود گویای این مسئله است. آنها این اتفاق مهم و حضور این تعداد شرکتکننده از کشورهای مختلف را برای آینده کشور خود بسیار خوب ارزیابی میکنند.
عدیلی با اشاره به کیفیت پاویون سایر کشورها در اکسپو ۲۰۲۰ دبی تصریح کرد: در بازدید از بسیاری از پاویونها با کیفیت بسیار بالایی از ارائه ایدهها و خدمات مواجه میشویم. تقریبا تمام پاویونهای حاضر در این رویداد فعالیتی متمرکز داشتند و یک سالن را برای ارائه ایدههای خود انتخاب کرده بودند و این مورد دقیقا مخالف پاویون ایران که بخشهایی جداگانه داشت، بود.
وی ادامه داد: کشورهای دیگر سعی کردهاند در پاویونهای خود از جز به جز فضایی که در اختیار دارند، نهایت استفاده را ببرند. آنها اهداف و صحبتهای خود را بر نماهای بزرگ تعبیه کرده و به این شکل هویت فرهنگی خود و یا پیامی که برای آینده گردشگری کشورشان و یا جهان داشتند را به عنوان شعار خود به بازدیدکنندگان منتقل کردند. این ابتکارات جلوه بسیار خوبی را برای پاویونهای موفق خلق کرده که میتوانست هزاران و حتی میلیونها بازدیدکننده را به خود جذب کند.
این راهنمای گردشگری گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این بود که با ورود به پاویونهای مختلف همزمان با تقسیم فضا به بخشهای مختلف برای هر یک گویندگانی برای روایتهای مختلف در سالنهای وسیع به شکلهای بزرگ ارائه میشدند که هر کدام ارتباط معنایی جالبی با یکدیگر داشتند. این در صورتی بود که ما در پاویون خود با تقسیم فضا به بخشهای کوچک هدررفت زیادی را در سطح آن ایجاد کرده بودیم و این موارد مسائل تأثیرگذاری است که میتوانست بهتر ارائه شود.
عدیلی اضافه کرد: همچنین پاویونهای موفق در سالنهای خود به جای استفاده از اشیا با ارائه ویدئوهای باکیفیت همراه با یک صدای عالی در فضای بزرگ سالنهای خود سعی کردند زیباییها و نقاط قوت خود را با یک جلوه خاص و شکوهمند به رخ جهانیان بکشند. صرف نظر از اینکه این دادهها واقعیت داشت یا خیر، جلوه بسیار زیبایی برای پاویونها به وجود آورده بود؛ به عبارتی استفاده از سالنهای وسیع و بزرگ حس جلال و شکوه را به هر شکل توانسته بود به بیننده منتقل کند که این مورد به خوبی در پاویونهای موفق حس میشد.
حضور متفاوت و متمایز کشورهایی چون پاکستان در اکسپو دبی
این راهنمای گردشگری در خصوص حضور دیگر کشورها در اکسپو ۲۰۲۰ دبی خاطرنشان کرد: از کشورهای چون روسیه، فرانسه، چین و ژاپن انتظار میرفت که حضور حرفهای در این نمایشگاه داشته باشند که این اتفاق نیز رخ داد. البته مقایسه پاویونها به این دلیل که هر کدام رویکرد خاصی را دنبال میکنند، کاری دشوار است اما کشوری چون پاکستان در این رویداد پاویون بسیار خوبی ارائه و نسبت به پاویونهای کشورهای همتراز متمایزتر عمل کرد. همچنین میتوان از کشورهایی چون قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان نام برد که از حد خود بسیار فراتر ظاهر شدند و پاویونهای حرفهای را ارائه کردند.
عدیلی اضافه کرد: اما متأسفانه پاویون ایران برعکس دیگر کشورها ضعیفتر از آنچه که بود عمل کرد. ایران دارای قابلیتهایی است که شاید در هیچ کشوری نمونه آن وجود نداشته باشد، مانند ورزش زورخانهای، هنرهای سنتی، موسیقی ایرانی، سفالگری، نقالی و... که میبایست از آن به عنوان ثروتهای کشور برای بالا بردن ظرفیتهای خود استفاده میکردیم.
انتهای پیام