نسان دوست دارد تجربههای جدیدی را رقم بزند. ایدههای زیادی برای فیلم سازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد.
مجید مجیدی، کارگردان فیلمهای مطرح سینمای ایران به عنوان مهمان ویژه چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «دوستی هلال احمر استانبول» با حضور در سینما اطلس در خیابان استقلال تجربیات خود در زمینه فیلمسازی را با سینماگران، دانشجویان و علاقهمندان ترکیهای و خارجی سینما به اشتراک گذاشت.
مجیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مستر کلاس که با اجرای فیصل سویسال کارگردان ترکیهای دانش آموخته در ایران برگزار شد، در ارتباط با نحوه ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه نیز بسیار دراماتیک و زیبا بود. در مرکزی بودم که بچهها در آنجا بازی میکردند و گاها هنرهای تجسمی و تئاتر برگزار میشد. من همیشه صداهای عجیبی را از سال تئاتر میشنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه چیزی میگذرد. به این ترتیب با تئاتر وارد عرصه هنری شدم و در این رشته تحصیل کردم.
کارگردان فیلم «بچههای آسمان» با بیان این که «به بازیگری احترام دارم ولی دوست نداشتم، فقط دوست داشتم که وارد فضای سینما بشوم» گفت: به این دلیل در حین بازیگری در کمتر از یک دهه فیلمهای کوتاه نیز میساختم. هدف من همواره تبدیل شدن به یک کارگردان خوبی بود.
- موضوع فیلمهایم اهمیت به انسان است
مجیدی اهمیت و توجه به انسان را موضوع اصلی فیلمهایش دانست و گفت: انسان دوست دارد تجربههای جدیدی را رقم بزند. ایدههای زیادی برای فیلم سازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد. ما همیشه در واقع یک مسیر را ادامه میدهیم که آن توجه به انسان و اهمیت به انسان است. انسان ابعاد بسیار زیبایی دارد که باید به آن پرداخته شود.
کارگردان فیلمهای «محمد رسولالله» و «بید مجنون» با بیان این که نسبت به انتقال تجربیات به نسل های آینده احساس مسئولیت داریم، افزود: سؤالاتی در مورد انسان دارم که در پی یافتن پاسخ به آنها هستم.
- برای ایدههایتان تلاش کنید
مجیدی با اشاره به دشواریهایی که در زمینه ساخت فیلمها تاکنون با آنها مواجه شده است، گفت: تصور انسانها این است که امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلمها را ساختیم. ولی واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. برای هر فیلم جنگیدیم. برای بچههای آسمان دو سال تلاش کردم چون تهیه کنندگان رد میکردند، اما من به تلاش ادامه دادم.
وی تاکید کرد: جدا از ایدهها و نگاههایی که نسل جوان برای هر کاری دارد، باید مبارزه کنند.
کارگردان فیلم «رنگ خدا» در رابطه با این که آثار انسانها از خود آنها فراتر میرود، گفت: برای خودم لذتبخشترین بخش کار ایدهای است که به آن میرسم. ایده مانند یک جوانه است که از زمین رویش پیدا میکند که نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما زایش پیدا کرده و پس از یک روندی، اکران میشود و فراتر از شما میرود. مثلا بچههای آسمان در همه جای جهان اکران شده، اما من هنوز به آن مناطق نرفتم.
- اهمیت فیلمنامه در موفقیت فیلم سینمایی
مجیدی با بیان این که وقتی شما ایدهای دارید، تحقیقات میدانی خیلی به شما کمک خواهد کرد تا به وجوه آن ایده بپردازید، گفت: ایده از چهار مرحله الهام، تخیل، عالم محسوسات و عقلانی عبور میکند. اگر این چهار عنصر از آن مراحل به خوبی عبور کرده باشد بدانید که فیلمنامه خوبی از آن تولید خواهد شد.
مجیدی گفت: اصولا همه فکر میکنند که بهترین قصه دنیا را داشته و اسیر این احساسات میشوند. چگونه باید از آن عبور کنیم و بدانیم که تا چه حدی واقعی است؛ من وقتی به این حس میرسم، از انسانهایی از طیف های مختلف تعدادی را انتخاب میکنم و با زبان قصه آن را تعریف میکنم. اگر قصه را خوب تعریف کرده و تأثیر آن را بتوانید ببینید میتوانید بفهمید که تقریبا در مسیر درستی قرار دارید. فیلمنامه خوب به این معنی است که بیش از نیمی از مسیر را عبور کردیم. البته در بخش باقیمانده اجرا بسیار مهم است. اما عکس آن شما را به موفقیت نخواهد رساند.
چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه دوستی هلال احمر که خبرگزاری آناتولی شریک ارتباطات جهانی آن است، با حمایت خانه سینمای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و شرکت فیلمسازی بالکن در 2 تا 5 دسامبر در استانبول برگزار میشود.