واکنش پیمان جبلی به حواشی و شایعات/هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد

رئیس رسانه ملی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات ساختاری در سازمان صداوسیما، گفت: هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان جبلی در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم امشب در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، گفت: ما تابع قانونیم و هر آنچه قانون بگوید ما به آن عمل می‌کنیم. ما سال‌های پیش از قانون تبعیت کردیم و امسال هم از قانون تبعیت می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییرات ساختاری در رسانه ملی، گفت: ساختار تابع دو عنصر مهم است؛ یکی تحول در رویکرد یکی تحول در محتوا، ما هر ساختاری را که با این دو یعنی تحول محتوایی و تحول رویکردی انطباق داشته باشد، همان ساختار را ساختار کارآمدی می‌دانیم. هر ساختاری که با این دو نوع تحول نتواند همراهی کند قاعدتاً تغییر خواهد کرد. باید بودجه امسال را برآورد کنیم و هر آنچه باشد بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

وی درباره ساترا و تکلیف شبکه نمایش خانگی گفت: همان‌طور که گفتم ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه می‌گوید و ما تابع آن هستیم. قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی از قبل مشخص شده بود و ما تابع قانون هستیم و قانون هم به خوبی اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره اینکه اولین تغییرات ساختاری صداوسیما در چه حوزه‌ای خواهد بود؟ مثل ادغام اداره کل صداوسیما یا معاونت سیما یا سیما فیلم، گفت: با اطمینان می‌گویم هیچکدام از گمانه زنی‌هایی که شنیده‌اید صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای دو عنصر عدالت و هویت است پیش می‌رویم و این تحول در دو حوزه رویکرد و محتوا در حوزه‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم کننده و نمایشی و خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: در حوزه محتوا به محتواهایی که باید بیش از این پرداخته شود و محتواهایی که قابلیت پرداختن بیشتر را دارد و این دو تحول و سرفصل تحولی اصل خواهد بود و تغییری که بخواهد رخ دهد بر اساس قابلیت تحقق این دو تحول خواهد بود.

جبلی در پاسخ به مهر درباره اینکه این تغییرات را از کجا شروع می‌کنید به شوخی گفت: از سازمان صداوسیما شروع می‌کنیم.

هیچ ظرفیتی را هدر نمی‌دهیم

جبلی درباره بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور به رسانه ملی، گفت: تلویزیون ترکیبی از فکر و ایده و هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است که در قالب‌های مختلف هنرمند، هنرپیشه، مجری و عوامل دیگر از سرمایه‌های سازمان هستند و از هر کدام باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد؛ هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نمی‌دهیم و از تمام ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت می‌کنیم و بهره‌مند خواهیم شد. اینکه در موردهای مشخصی که اسم بردید قبلاً هم گفته بودم تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما ارزشمند هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه باز خواهد بود، اما اینکه در دوره تحولی جدید در ارتباط با چهره‌ها چه خواهیم کرد امیدواریم بتوانیم صیانت بهتری از چهره‌ها انجام بدهیم.

جبلی در پاسخ به سؤال دیگر مهر درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل محتوا، عنوان کرد: سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده باشد. هر تولید و محتوایی که نتواند آن را حفظ کند، طبیعتاً مورد پذیرش مردم هم نیست. ما شاهد بوده‌ایم که از برخی تولیدات گلایه‌هایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاشمان این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما است.

وی اضافه کرد: فرهنگ مردم، سرمایه است که باید حداکثر دقت را به این امانت داشته باشیم. فرهنگ مردم، داشته مردم و سرمایه مردم است که در دست ما است و ما باید حداکثر دقت در وفای به این امانت را داشته باشیم.

تلویزیون نباید برای تأمین هزینه‌ها نیازمند آگهی باشد

وی در پاسخ به سؤالی درباره آگهی‌های بازرگانی گفت: اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خود نیازمند به پخش آگهی باشد. تلویزیون‌های دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچ‌کدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند، با هدف فرهنگ‌سازی است. متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجه‌اش و درآمدهایش هیچ‌گاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالای ایرانی و صنعت داشته باشد، اما در شکلی هدفمند که به اصل پیام ضربه نزند. ما می‌خواهیم از آگهی به‌عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما به سمتی حرکت کنیم که آگهی را متناسب با مأموریت فرهنگی محقق کنیم.

جبلی در پاسخ به مهر درباره اینکه تا چه حد آنتن فروشی به پایان می‌رسد؟ گفت: شاید آنتن فروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید؛ یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید است. با این حال حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر با روش‌های محدودی مواجه باشیم برای تأمین درآمد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهم‌ترین آنها است، اما تلاش داریم اولاً سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش بدهیم، ثانیاً روش‌های دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما به‌وجود بیاوریم که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.

وی در پاسخ به سؤالی که گفته شده است برنامه «دورهمی» مطابق با سلیقه او نیست هم گفت: گمانه زنی‌هایی که درباره سلیقه من می‌شود حدس و گمان است و همه آنچه که دیده و شنیده‌اید با واقعیت تناسبی ندارد.

وی در پاسخ به سؤال مهر درباره اینکه آیا با فشاری در مقابل تحولات مواجه بوده است یا خیر، گفت: من تکرار می‌کنم صداوسیما بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است و نگاه به سازمان حاکی از بیم و امید است، امید از اینکه سازمان در جایی که باید باشد قرار بگیرد و نقش خود را به‌عنوان رسانه مردم و جامعه و نظام به خوبی ایفا کند و خوف از اینکه مسیری را که دنبال می‌کند نتواند به توفیقات لازم برسد.

جبلی اضافه کرد: این مسئولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت‌الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای قرار بگیرد که هر کدام در جای خود محترم است و نباید رویکرد خاص یا انتخاب خاصی بر رسانه ملی تحمیل شود. رسانه ملی امانت‌دار جامعه است و نباید تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییر مدیران، عنوان کرد: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم نقطه مطلوب ما کجاست و هر کسی، هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا کند یا خیر؟ برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هر کسی با این طرح تطبیق پیدا کند، حتماً در خدمتش هستیم.

 

منبع: خبرگزاری مهر - هنر

لینک کوتاه http://www.honaremana.ir/news/150688